کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور زیمنس محصولی است از دسته محصولات فشار ضعیف که نصب آسانی در مدار دارد و عملکرد و ساختار آن شباهت زیادی با رله دارد؛ با این تفاوت که کنتاکتور زیمنس تحمل جریان الکتریکی بیشتری نسبت به رله دارد. زیمنس بزرگترین شرکت تولیدی صنعتی اروپا می باشد که به صورت چند ملیتی و در کشور آلمان مشغول به کار است. این کمپانی یکی از قدرمندترین و گسترده ترین خط تولید ها را در زمینه ساخت و ارائه تجهیزات اتوماسیون صنعتی دارد.

امروزه اندازه موتورها افزایش یافته که بیشتر نیاز به جریانهای بزرگتر برای کارکرد آنها را ایجاد کرد و کنتاکتور زیمنس وسیله ای الکتریکی است که برای روشن یا خاموش کردن مدار الکتریکی استفاده می شود و کنتاکتور زیمنس در برنامه هایی با ظرفیت حمل جریان بالاتر استفاده می شود، در حالی که رله برای کاربردهای جریان کمتر استفاده می شود. این روش باعث می شد که کنتاکت ها به سرعت فرسوده شوند، زیرا باز و بسته کردن دستی سوئیچ به اندازه کافی سریع برای جلوگیری از قوس شدن مشکل بود و در نتیجه، کلیدهای مسی کنتاکتور زیمنس دچار خوردگی شدند که بیشتر آنها را در برابر رطوبت و کثیفی آسیب پذیر کرد.

در جریان های مستقیم یا DC، ولتاژ بویین کنتاکتور زیمنس یا UC، از ۱۲ تا ۱۱۰ ولت می باشد و در جریان های متناوب یا AC، ولتاژ بویین از ۲۴ تا ۲۳۰ ولت می باشد. پایه کنتاکتور های زیمنس به صورت چهار پله است که در صورت استفاده از پله های کمکی تا هشت پله نیز افزایش می یابد.کمپانی زیمنس قطعات کنتاکتور های خود را به صورت عایق و لایه لایه ساخته است تا دوام بالایی در طولانی مدت داشته باشد و پروسه تعمیر این قطعات را آسان می کند. کنتاکتور زیمنس دارای چهار بخش اصلی است که شامل این موارد است: سیم پیچ یا بویین که در واقع هسته ای سیم پیچی شده است که انرژی لازم برای اتصال فیزیکی تیغه ها را تأمین می کند.

قاب یا بدنه: این بخش برای ایزوله کردن قطعه هایی که رسانای جریان الکتریکی هستند به کار می رود و ایمنی افراد را در تماس با این ابزار تأمین می کنند.
تیغه کمکی: تیغه ها یا در بخش بالایی کنتاکتور یا در کنار قاب متصل شده اند. این قطعات با هر بار تحریک سیم پیچ یا بویین تغییر موقعیت می دهند.
رله حرارتی: برای حفاظت از بارهایی که با کنتاکتورها بسته شده اند از این قطعات استفاده می گردد. اگر بار بیش از حد تعیین شده در شبکه باشد و یا ولتاژ دو فاز باشد رله حرارتی از آسیب به بار الکتریکی ممانعت می نماید.

عملکرد کنتاکتور زیمنس به این صورت می باشد که جریان الکتریکی که از کنتاکتور می گذرد، میدانی مغناطیسی ایجاد می کند که باعث می شود میدان الکتریکی به سوی سیم پیچ یا بویین کشیده شود. این پروسه سبب می شود که جریان الکتریکی به سوی خروجی های کنتاکتور انحراف پیدا کند که از این جریان ها می توان برای محافظ، کلید، راه اندازی موتورهای الکتریکی و … استفاده شود. کنتاکتور زیمنس همچنین کارهای دیگری مانند تغییر بار مقاومت، هدایت کردن جریان در سیستم در زمان تعویض منبع تغذیه، حمل کردن بار، سوئیچ در برابر بار ترکیبی را انجام می دهد.

کنتاکتور زیمنس SIEMENS  بر اساس متناوب یا مستقیم بودن جریان الکتریکی به دو دسته AC و DC تقسیم می گردد. کنتاکتور AC خود دارای تیپ های AC1، AC2، AC3، AC4، AC5، AC6 می باشد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند و انواع کنتاکتور DC دارای تیپ های DC2، DC3، DC4، DC5، DC6 می باشد.
محصولات جدید زیمنس دارای رنگ بندی های طوسی بوده و در مدل های ۳TH، ۳TC، ۳BT، ۳RH، ۳RT، ۳TK و … در بازار موجود هستند که دارای سایزهای S00، S1، S2، S3، S6 تا S12 می باشند. این تفاوت در نام های اختصاری به انواع مختلف جریان، کارکرد، ساختار و … اشاره دارد و آن ها را از هم متمایز می کند.

این محصولات در دو تیپ جدید و قدیم در ایران وجود دارند که تیپ قدیم آن ها با پیشوند ۳RT10 و تیپ جدید آن ها با پیشوند ۳RT20 آغاز می گردند.
انواع محصولات خانواده ماژولار یا SIRIUS زیمنس سری ویژه ای هستند که برای سوئیچینگ، راه اندازی سیستم، محافظت از موتور و نظارت بر آن در سیستم های صنعتی تولید و ارائه گشته اند. از ویژگی های این خانواده می توان به سرعت بالا، نصب آسان و تعمیر آسان، انعطاف پذیری و حجم کم آن ها اشاره کرد. این محصولات در محدوده جریان ۷ تا ۵۰۰ آمپر و با توان ۳ تا ۲۵۰ کیلو وات از سایز S00 تا S12 موجود می باشند. اتصال این قطعات به صورت پیچی بوده و کاربری آسانی دارند.

این سری از محصولات قابلیت اضافه شدن کنتاکت های کمکی را نیز دارند که قابلیت آن ها را چند برابر می کند. تعمیر این دسته به این جهت آسان است که در صورت خرابی هر کدام از اجزاء به سادگی قابل تعویض و جایگزین شدن است و کل کنتاکتور نیاز به تعویض ندارد. با توجه به مکانیسم اتصال کنتاکتور زیمنس، مخصوصاً برای کنتاکتور زیمنس سری Sirius 3R مناسب است که ترمینال برق کنتاکتور زیمنس نصب شده را سوئیچ می کند و تمام عملکردهای رله حفاظتی موتور را بر عهده می گیرد و ترمینال برق به غیر از عملکرد محافظتی کاملاً خود برای خاموش کردن موتور در هنگام بارگذاری بیش از حد، می تواند عملکردهای تشخیصی متعددی را روی موتور انجام دهد و از طریق اتصال با ترمینال آداپتور، داده ها از طریق مسیرهایی در اختیار کنترل کننده قرار می دهد.

در مهندسی برق، به دلیل اینکه می تواند مدار اصلی AC و DC را به سرعت قطع کند و به طور مکرر مدار کنترل جریان بزرگ را روشن و خاموش کند، اغلب به عنوان یک شی کنتاکتور زیمنس استفاده می شود و همچنین می تواند برای کنترل کارخانه ها مورد استفاده قرار گیرد برای بارهای الکتریکی مانند تجهیزات، بخاری های برقی، در حال کار و واحدهای مختلف برق، کنتاکتور نه تنها می تواند مدار را وصل و قطع کند، بلکه دارای محافظ آزاد کننده ولتاژ پایین نیز می باشد.

کنتاکتور زیمنس ظرفیت کنترل بالایی دارد و برای کارکرد مکرر و کنترل از راه دور مناسب است و یکی از اجزای مهم در سیستم کنترل اتوماتیک است که در برق صنعتی، تعداد زیادی وجود دارد. کنتاکتور زیمنس از آلیاژ نقره- تنگستن ساخته شده است که رسانایی خوب و مقاومت در برابر فرسایش در دمای بالا دارد. قدرت کنتاکتور زیمنس از میدان مغناطیسی تولید شده توسط AC از طریق سیم پیچ با یک هسته آهنی به دست می آید که به منظور تثبیت نیروی مغناطیسی، یک حلقه اتصال کوتاه به سطح جاذبه هسته آهنی اضافه می شود و پس از قطع برق کنتاکتور زیمنس به تنظیم مجدد فنر متکی است و نیمه دیگر هسته آهنی متحرک است که ساختاری مشابه هسته آهنی ثابت دارد و برای به حرکت درآوردن بسته شدن و باز شدن کنتاکت های اصلی و کمکی استفاده می شود.

چند نمونه از محصولات پرفروش و پر مصرف گروه ۳RT

کنتاکتورهای سری ۳RT20.1 سایز S00 یکی از انواع پر مصرف این محصولات می گویند که به این محصولات تیپ مینی نیز می گویند. دامنه جریان آن ها از ۷ آمپر تا ۱۶ آمپر می باشد. برخی از انواع این محصول هستند که به عنوان کنتاکتور فرمان شناخته می شوند و وظیفه آن ها کلید زنی فرمان می باشد. این دسته با ۳RH نامیده می شوند. توان این دسته ۴ کیلو وات می باشد و ۴ تیغه برای باز و بسته شدن دارند. سایر انواع را به عنوان کنتاکتورهای قدرت می شناسند. این محصولات دارای ترمینال های سیم خور هستند.کنتاکتورهای سری ۳RT20.2 سایز S0 گروه دیگری از این محصولات از خانواده SIRIUS می باشند. جریان این انواع از ۹ آمپر تا ۳۸ آمپر را شامل می شود. مانند سری قبل دارای ترمینا سیم خور هستند.

کنتاکتورهای سری ۳RT20.3 سایز S2 توان این انواع از محصولات تقویت شده است و دامنه جریان الکتریکی عملیاتی در آن ها از ۵۱ آمپر تا ۸۰ آمپر می باشد. این محصولات نیز دارای ترمینال های سیم خور هستند.کنتاکتورهای سری ۳RT20.4 سایز S3 که جریانهای الکتریکی ۸۰، ۹۵ و ۱۱۰ آمپر را پشتیبانی می کنند و دارای ترمینال های سیم خور هستند.کنتاکتورهای سری ۳RT105 و ۳RT145 سایز S6 از انواع دیگر هستند. این کمپانی پیشوند ۳RT10 را در این سری تغییر نداده است ولی این محصولات از تیپ قدیمی نیستند. این سری از محصولات ترمینال های شمش خور دارند. در مدل ۳RT1054-1AP که قسمت دوم نام آن با ۱ شروع می شود، ترمینال سیم خور دارد ولی ۳RT1054-6 که در تکه دوم نام آن عدد ۶ آمده است، ترمینال شمش خور دارد. دامنه جریان کاربردی در این ابزار از ۱۱۵ تا ۱۸۵ آمپر می باشد.

انتخاب مناسب این محصولات به عوامل متعددی بستگی دارد که در قیمت آن نیز تأثیر بسزایی دارند و شامل این موارد می شوند: جریان و توان محصول، اندازه آن، ولتاژ بویین، نوع ترمینال کنتاکتور، تعداد کنتاکت های باز و بسته آن.در یک جمع بندی باید این ویژگی ها را برای این محصولات ذکر کرد: راندمان و بازدهی بسیار بالایی دارند. به علت در چنته داشتن بازار و عرضه گسترده محصولات، قطعات جانبی آن ها قابل تأمین شدن بوده و در صورت خرابی می توان به راحتی و سرعت و بدون دغدغه آن ها را تعمیر کرد. این محصولات برای استفاده در شرایط آب و هوایی متفاوت ساخته و عایق بندی شده اند و دچار مشکل نمی شوند.

نسبت به کشور ارائه دهنده و محصولات دیگر موجود در بازار قیمت مناسبی دارند. طول و عمر و دوام بالایی دارند. بویین آن ها قابل تعویض و تعمیر می باشد. نرم افزارهای زیمنس را که کاربری آسانی دارند، پشتیبانی می کنند.انواع محصولات کنتاکتور زیمنس را با بهترین قیمت موجود در بازار و با تنوع فراوان می توانید از این مجموعه تهیه نمایید. برای سفارش و کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصولات، با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه